Eco-Driving

Od 1 stycznia 2015 roku każdy kandydat na kierowcę musi udowodnić, że potrafi jeździć zgodnie z zasadami eco-drivingu.

Osoba zdająca egzamin na kategorię B będzie musiała m.in. zmieniać biegi, gdy obroty silnika mieszczą się w przedziale od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone przy prędkości:

Bieg II

Prędkość od 20 – 30 km/h

Bieg II

Prędkość od 20 – 30 km/h

Bieg III

Prędkość od 30 – 40 km/h

Bieg III

Prędkość od 30 – 40 km/h

Bieg IV

Prędkość od 50 km/h

Bieg IV

Prędkość od 50 km/h

Kandydat na kierowcę będzie musiał wykazać się również umiejętnością hamowania silnikiem. Chodzi o to, by dojeżdżając na przykład do:

  • czerwonego światła
  • drogi z pierwszeństwem przejazdu
  • czy do celu podróży

nie robić tego na pełnej prędkości, wciskając w ostatniej chwili hamulec, ale zmniejszać prędkość redukując biegi, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, naciskając pedał hamulca dopiero na samym końcu.

Co oznacza w praktyce (ocena) stosowanie eko-jazdy?

Eco-driving uwagi końcowe

Egzaminator ocenia przede wszystkim:

1. czy kursant operuje pedałem gazu rozsądnie,
2. czy potrafi przewidywać i ocenić sytuację na drodze,
3. czy potrafi efektywnie wykorzystywać warunki drogowe,
4. czy potrafi płynnie jeździć,
5. wreszcie czy potrafi hamować silnikiem i w odpowiednim momencie zmienia biegi nie jadąc na wysokich obrotach.

Przepisy mają za zadanie nakreślić szkoleniowcom pewne zasady postępowań aby każdy przyszły kierowca miał szanse jeździć bezpiecznie i energooszczędnie.
Na egzaminie państwowym kandydat na kierowcę powinien jeździć:

  • przewidywalnie,
  • płynnie.

W korelacji z nowymi regulacjami prawnymi jeśli to możliwe powinien posługiwać się:

  • techniką dynamicznego rozpędzania pojazdu,
  • świadomie kontrolować zakres obrotów, w których zmienia przełożenia.

Ponadto powinien kontrolować pracę silnika słysząc i czując, sporadycznie odwracając uwagę na obrotomierz.

Eco-Driving, czyli jazda energooszczędna

Jeśli świadomie posługujemy się pojazdem możemy liczyć na korzyści w zakresie:

1. Zmniejszenie ryzyka kolizji lub wypadku.
2. Zmniejszenia hałasu komunikacyjnego.
3. Ograniczenia emisji szkodliwych substancji.
4. Redukcja stresu oraz oszczędności czasu.

Zarządzamy:

1. Sobą w czasie.
2. Stanem technicznym.
3. Paliwem.

Oszczędzamy:

1. Paliwo i układ hamulcowy.
2. Elementy zawieszenia.
3. Układ przeniesienia napędu.
4. Opony i jednostkę napędową.

Przeciwieństwem zasad jazdy energooszczędnej będą:

Pośpiech mentalny
Agresja i brawura
Jazda ślamazarna
Brak zdecydowania

Czy wiesz, że eko-jazda to:

1. Oszczędność paliwa około 15%.
2. Litr benzyny podczas spalania wyzwala 2,3 kg CO2, olej napędowy 2,6 kg CO2.
3. Eco Driving powoduje zmniejszenie wydzielania szkodliwych substancji (CO – tlenek węgla, HC-
węglowodory, NOx-tlenek azotu) o ponad 50% w stosunku do jazdy agresywnej.

4. Eco Driving to zwiększenie komfortu akustycznego gdyż jadąc na możliwie wysokim biegu
zmniejszamy hałas silnika. Silnik jadący z 4000 obr/min robi tyle hałasu co 32 silniki pracujące
na 2000 obr/min.
5. Jazda szybka czyli wzrost prędkości o 20% np. z 100km/h do 120km/h to ponad 44% wzrost
spalania paliwa – zaleca się jazdę z umiarkowaną prędkością.

6. Ciśnienie mniejsze o 0,3 atmosfery od zalecanego to wzrost spalania o 3%.
7. Wpływ niektórych czynników na wzrost spalania paliwa:
Włączone oświetlenie – do 2%,
Włączone ogrzewanie szyb – do 3%,
Opuszczone szyby przy prędk. 100km/h – do 5%,
Automatyczna skrzynia biegów – do 8%,
Otwarty szyberdach przy prędk. 100km/h – 10%,
Włączona klimatyzacja – do 25%.