Ergonomiczne prowadzenie pojazdu pozwala znacznie zaoszczędzić pieniądze na paliwo. Choć doświadczeni kierowcy doskonale wiedzą, jakie korzyści i zagrożenia wynikają z jazdy na biegu jałowym, warto przypomnieć, na czym to polega. Wśród kierowców wciąż jest to kwestia sporna, każdy ma bowiem własne doświadczenia dotyczące sposobów jazdy. Czy zatem jest to metoda godna polecenia?
Jazda na luzie… co to oznacza?
Jazda na luzie to po prostu prowadzenie pojazdu bez zastosowania biegów. Zazwyczaj kierowcy wykorzystują ją podczas hamowania, jak również przy zjazdach ze stromych odcinków dróg. Wielu z nich uważa, że najlepszym sposobem na zmniejszenie spalania paliwa jest wtedy wciśnięcie sprzęgła lub wrzucenie biegu jałowego.
Ten sposób kierowania pojazdem może przynieść sporo problemów. Przede wszystkim, kierowanie autem bez narzuconego biegu może być w pewnym stopniu niekontrolowane. Silnik podczas takiej jazdy nie jest używany, a pojazd porusza się w sposób bezwładny z początkową prędkością, do której został rozpędzony.
Ponadto, trzymanie nogi na pedale sprzęgła może przyczynić się do problemów z rozrządem. Przy wysokich obrotach jazdy uciskanie tarczy sprzęgłowej może doprowadzić do szybszego jej zużycia.
Oszczędzanie paliwa? Niekoniecznie…
To bardzo powszechny powód, dla którego wielu kierowców stosuje technikę wykorzystania biegu jałowego. Sprawa wydaje się oczywista: silnik nie bierze udziału podczas jazdy, więc i zużycie paliwa musi być niższe niż zwykle.
Niestety takie rozumowanie jest mylące. Paliwo, podczas poruszania się bez biegów, jest również zużywane. W zależności od rodzaju pojazdu czy liczby włączonych elektronicznych urządzeń, spalanie benzyny może wynieść od 0,5 do 2 litrów na godzinę.
Wykorzystanie biegu jałowego podczas hamowania jeszcze bardziej zwiększa koszty spalania. Energia zużyta na rozpędzenie pojazdu do odpowiedniej prędkości jest wtedy szybko tracona, przy dalszym tłoczeniu paliwa na utrzymanie obrotów odłączonego chwilowo silnika. W takich sytuacjach lepiej jest hamować, wykorzystując redukcję biegów, co pozwala na bardziej ergonomiczną jazdę.
W pewnych sytuacjach taka jazda jest konieczna…
Choć prowadzenie pojazdu na biegu jałowym nie niesie wielu korzyści, w niektórych przypadkach to bardzo przydatna technika. Należy ją jednak stosować rozważnie, tylko wtedy, gdy jest to wskazane. Technika pomaga w sytuacji, gdy z dużym wyprzedzeniem wiemy, że będziemy musieli w pewnym miejscu zatrzymać się lub poważnie zwolnić. Przykładowo, jadąc autostradą i chcąc skorzystać ze zjazdu, można rozpocząć wytracanie prędkości już kilkaset metrów wcześniej z wykorzystaniem luzu.
Wybierając tę technikę, należy jednak kierować się zdrowym rozsądkiem. W przypadku utrudnionych warunków jazdy może ona stanowić poważne zagrożenie, ze względu na zmniejszoną kontrolę pojazdu. Warto również przypomnieć, że wykorzystanie biegu jałowego nie zapewnia całkowitej redukcji spalania, a jedynie częściowe jego zmniejszenie.