Niegdyś popularne wyłącznie w Stanach Zjednoczonych oraz wśród starszych kierowców, samochody z automatyczną skrzynią biegów spotykamy na drogach coraz częściej. Tzw. automaty są łatwiejsze w prowadzeniu i obsłudze. Okazuje się też, że osoby wybierające egzamin na aucie z tego typu skrzynią biegów, częściej go zdają. Jeśli nigdy nie jeździłeś/aś na automacie, przedstawiamy Ci krótki poradnik, jak zacząć.
Oznaczenia na automatycznej skrzyni biegów
Większość automatycznych skrzyń biegów umożliwia wybór pomiędzy literkami P,R,N,D.
P (PARK) – z angielskiego oznacza oczywiście tryb parkowania. Powinien być używany tylko wtedy, gdy zatrzymujesz auto i z niego wysiadasz. Skrzynia w tej pozycji blokuje się, co zapobiega stoczeniu się samochodu (choć większość producentów aut zaleca zaciągnąć dodatkowo hamulec ręczny).
R (REVERSE) – oznacza cofanie. Bieg wsteczny wybieramy oczywiście, jeśli chcemy jechać do tyłu.
N (NEUTRAL) – luz. Odcina połączenie pomiędzy silnikiem a kołami, co oznacza, że pojazd nie ruszy z miejsca mimo dodania gazu. Używa się go bardzo rzadko, np. w przypadku zablokowania się pedału hamulca lub holowania. W trakcie normalnej jazdy nie używamy tego trybu.
D (DRIVE) – jazda. Ten tryb jest używany zawsze, gdy chcemy jechać do przodu naszym autem z automatyczną skrzynią biegów. Automat wybiera biegi samoczynnie.
Niektóre automatyczne skrzynie biegów pozwalają dodatkowo na wybór pierwszego lub drugiego biegu. To przydatne opcje, w sytuacji, gdy nie chcemy nadmiernie rozpędzać auta, np. zjeżdżając ze stromego zbocza. Niekiedy można użyć jedynki lub dwójki do ruszania ze śliskiej i stromej powierzchni.
Jak jeździć autem z automatyczną skrzynią biegów?
Automatyczne skrzynie biegów są na ogół bardzo łatwe w obsłudze.
Pierwszym krokiem przy uruchomieniu auta jest upewnienie się, że skrzynia biegów pozostaje w pozycji P (PARK). Należy następnie wcisnąć pedał hamulca i przekręcić kluczyk w stacyjce. Trzymając stopę na hamulcu, należy przesunąć dźwignię zmiany biegów do pozycji D (DRIVE). Do cofania używa się natomiast biegu R (REVERSE).
Ważne! Automat obsługujemy jedną stopą. Po zwolnieniu pedału hamulca auto rusza samodzielnie i powoli, choć na wzniesieniu należy dodać nieco więcej gazu. Podczas jazdy nie zmieniamy biegów, automat zmienia je za nas. Jeśli chcemy jechać szybciej, dodajemy więcej gazu, jeśli wolniej, puszczamy gaz i wciskamy hamulec. Przy zatrzymywaniu się na światłach skrzynia powinna pozostać w pozycji D, a nasza stopa powinna wciskać hamulec. W przypadku dłuższego postoju można przesunąć dźwignię zmiany biegów do pozycji P.
Wysiadając z auta, zawsze należy pozostawiać je w pozycji P (PARK).
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów to przede wszystkim łatwiejsza obsługa, w szczególności dla początkujących kierowców. W samochodach z manualną transmisją kursant, oprócz jazdy, musi opanować też zmianę biegów. Niewątpliwym plusem automatu jest to, iż praktycznie niemożliwe jest, by zgasł nam na wzniesieniu. Gasnący silnik to powód niejednego oblanego egzaminu na prawo jazdy. Pokazują to też statystyki w niektórych WORD-ach, gdzie zdawalność na automacie jest prawie dwukrotnie wyższa niż na manualnej skrzyni biegów.
Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów pozwala też kierowcy na lepsze skupienie się na drodze. Badania wykazały niższe średnie wskaźniki stresu oraz niższe tętno u kierowców samochodów z automatem. Większy spokój to natomiast lepsze skupienie i większa szansa na zdanie egzaminu na prawo jazdy.