Kategoria B - automat

Prawo jazdy kat. B – automat

 

  • 30 godzin to dla Ciebie za mało, na naukę jazdy manualem?

Radzimy: zacznij od prawa jazdy na automacie

Dla wielu osób jazda samochodem to bardzo duży stres, a krótki, 30-godzinny kurs praktyczny to zbyt mało, by za kółkiem poczuć się pewnie i zdać egzamin. Takim kierowcom polecamy prawo jazdy kategorii B na automatyczną skrzynię.

Jeszcze niedawno przytłaczająca większość kupowanych w Europie samochodów wyposażona była w ręczną skrzynię biegów.
Automaty stanowiły margines rynku i kojarzyły się przede wszystkim z amerykańską motoryzacją. Jednak to się zmienia –
popularność automatycznych skrzyń stale wzrasta. Nowoczesne przekładnie nie cechują się już ani wyższym spalaniem,
ani gorszymi osiągami. Także dopłata do nich nie przeraża.

Ogromną zaletą automatycznych skrzyń biegów jest komfort jazdy, co docenimy podczas dłuższych podróży,
a także uciążliwej jazdy w korku.

 

  • Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów


Polskie prawo przewiduje możliwość zrobienia prawa jazdy na samochody z automatyczną skrzynią biegów.
Wtedy na odwrocie dokumentu, na samym dole, w rubryce ograniczenia będziemy mieli adnotację „78”,
co oznacza uprawnienia do kierowania „wyłącznie pojazdami z automatyczną skrzynią biegów”.

Prawo jazdy na auto z automatem to świetna opcja dla każdego, kto potrzebuje więcej czasu na opanowanie jazdy samochodem.
Podczas kursu nie tracimy czasu na naukę ruszania i zmiany biegów. Od razu wyjeżdżamy na miasto i uczymy się samej jazdy.
Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie szkoły jazdy mają w swojej flocie auta z automatyczną skrzynią.
Ze względu na niższą popularność, zwykle ofertę takiego kursu znajdziemy tylko w większych szkołach. Szkolimy na Toyocie Yaris.

Automat to nie tylko rozwiązanie dla początkujących kierowców. Takie prawo jazdy powstało też z myślą o wszystkich osobach,
które mają problemy ze zdrowiem i z różnych względów nie mogą jeździć samochodem z ręczną skrzynią biegów.

 

  • Jazda automatem to dużo mniejszy stres na egzaminie


Zdawalność podczas egzaminu na prawo jazdy na samochód z automatyczną skrzynią biegów jest wyraźnie wyższa niż
w przypadku klasycznego egzaminu na kategorię B. Wszystko z powodu dużo mniejszego stresu. Wielu początkujących
kierowców za kółkiem najbardziej przeraża, że auto zgaśnie przy ruszaniu pod górkę, na skrzyżowaniu czy przy włączaniu się
do ruchu. Często ten strach bywa paraliżujący i prowadzi do prostych błędów podczas egzaminu.

Z automatem o problemach z ruszaniem nie ma mowy.

Co równie ważne, egzamin zdaje się na samochodzie, który dobrze znamy z kursu. Państwowy egzamin na prawo jazdy,
przeprowadzany jest na naszym samochodzie . Poprawia to pewność siebie na egzaminie. Większość naszych kursantów
zdaje egzamin za pierwszym razem!

 

  • Czy można przejść z prawa jazdy na automat na manualną skrzynię biegów?


Przeskoczenie z prawa jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów na kategorię B bez ograniczeń nie jest trudne ani kosztowne.
Kierowca zapisuje się od razu na egzamin praktyczny w WORD-zie na „zwykłym” samochodzie. Nie jesteśmy zmuszeni do płacenia za kurs, badanie lekarskie czy egzamin teoretyczny.
Jeździć już umiemy, przepisy ruchu drogowego znamy bardzo dobrze, a takie manewry jak włączanie się do ruchu, zmiana pasa
czy parkowanie nie są dla nas problemem. Sam egzamin powinien więc być formalnością. Na opanowanie ręcznej skrzyni
wystarczą krótkie jazdy doszkalające.

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów sprawia, że wiele aspektów prowadzenia staje się znacznie prostsze. W tego typu autach nie ma sprzęgła a zmiany biegów możemy dokonać bez niego. Prowadzenie auta z automatyczną skrzynią biegów jest znacznie łatwiejsze, niż ze skrzynią manualną.

  • Jak jeździć automatem?

Zwróć uwagę na dwa pedały na podłodze samochodu. Hamulec znajduje się po lewej stronie, a gaz po prawej. Oba te pedały obsługiwane są wyłącznie przez prawą stopę.

Automatyczna skrzynia biegów będzie miała P, R, N, D
P- tryb służący po zaparkowaniu
R- tryb służący do cofania
N- to bieg neutralny
D- to tryb jazdy do przodu

Aby uruchomić silnik to dźwignia zmiany biegów zawsze w położeniu „P” i hamulec nożny wciśnięty do oporu.
Zmianę biegów z P na R czy D zawsze wykonujemy na wciśniętym hamulcu. Po zatrzymaniu się przed przejściem dla pieszych czy skrzyżowaniem nie przełączamy
dźwigni zmiany biegów na P lub N, wystarczy, że trzymamy nogę na hamulcu. Aby ruszyć zabieramy nogę z hamulca i przenosimy do gazu.