Lato to czas wakacyjnych podróży, nierzadko wielogodzinnych i bardzo wymagających dla kierowcy oraz pasażerów: przede wszystkim z powodu powszechnych w tym okresie upałów. Gdy dodamy do tego niepewność z powodu nieznanej trasy i nerwy związane z płynnością ruchu drogowego, to okaże się, że o wypadek nietrudno.
Stres spowodowany niekomfortowymi, wysokimi temperaturami częsty jest nawet w codziennej, miejskiej komunikacji. Co więc może zrobić kierowca, szczególnie młody i niedoświadczony, by podnieść bezpieczeństwo jazdy w lecie?
Jak wysoka temperatura wpływa na uczestników ruchu drogowego?
Rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego ostrzega, że upał powoduje nie tylko zmęczenie, ale także obniżenie koncentracji i wydłużenie czasu reakcji. Te czynniki mogą okazać się groźne w miejskich korkach, ale przede wszystkim podczas wymagającej ciągłej uwagi szybkiej jazdy na autostradach i drogach ekspresowych. Według ITS, optymalną temperaturą do prowadzenia pojazdu jest 20-22 stopni Celsjusza.
Jednak nawet w 30° kierowcy często ulegają złudzeniu dobrych warunków na drodze, ze względu na suchą nawierzchnię i dobrą widoczność. Z tego powodu rozwijają wysokie prędkości i jeżdżą beztrosko. Tymczasem letnie słońce jest źródłem nie tylko wysokiej temperatury, ale także odbijających się jaskrawych błysków mogących oślepiać kierowców. Sytuacja pogarsza się szczególnie przy wschodzie i zachodzie, kiedy często bywamy zmuszeni jechać wprost w stronę rażącego światła.
Jak zadbać o bezpieczeństwo swoje i pasażerów?
Kluczowe są przerwy, najlepiej dużo częstsze niż sugerowane w normalnych warunkach (15min raz na 2 godziny), szczególnie gdy prowadzący lub pasażerowie są zmęczeni. W takich warunkach łatwo o udar słoneczny, więc uczestnicy ruchu powinni zatrzymać się zawsze, gdy poczują się słabo, aby nie spowodować tragedii. Koniecznie należy zadbać o odpowiedni zapas wody, która może przydać się nie tylko do picia, ale także do uzupełnienia płynu w chłodnicy w awaryjnych sytuacjach. Obowiązkowe są okulary przeciwsłoneczne.
Naturalną próbą radzenia sobie z upałami jest otwarcie okien czy uruchomienie klimatyzacji. Jednak ta ostatnia może się okazać groźna, gdyż wyjście z intensywnie chłodzonego auta po zatrzymaniu się może spowodować szok termiczny. Zatem temperatura w pojeździe nie powinna bardzo odbiegać od tej na zewnątrz.
Przed i po zakończeniu jazdy
O komfort i bezpieczeństwo należy zadbać także na postoju. Przed podróżą najlepiej ustawić samochód w garażu lub chociaż w cieniu i trochę go przewietrzyć. Pozostawianie pasażerów, szczególnie dzieci i zwierząt w nagrzanym aucie podczas postoju jest bardzo niebezpieczne. Grozi wysokimi karami i uprawnia każdego, kto martwi się o ich stan do rozbicia szyby. Świadomy kierowca powinien więc zadbać o minimalizację ryzyka związanego z temperaturą w każdej sytuacji.