Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny. Podczas wykonywania tego manewru kierujący pojazdem powinien zachować szczególną ostrożność. Zawracać można wszędzie, o ile nie jest to zabronione. Należy odpowiednio poinformować innych poprzez sygnalizację i upewnienie się, że nie spowoduje to żadnego zagrożenia bezpieczeństwa, a nawet jego utrudnienia innym uczestnikom ruchu drogowego.
Czym są zawrotki?
Jest to połączenie dwóch jezdni jednokierunkowych na pasie rozdzielającym obie te jezdnie. Można spotkać się również z terminem przełączki. Wyróżniamy dwa typy: – jedno – lub dwukierunkowe. To nic innego jak miejsce przeznaczone do wykonania manewru zawracania.
Jak odbywa się ruch na zawrotkach?
Zawracanie na jedno lub dwukierunkowych to jedna zmiana kierunku jazdy w lewo z dotychczasowej na wprost w jednym kierunku na taką samą tylko w kierunku przeciwnym. Na kierującym spoczywa obowiązek zbliżenia się do środka jezdni lub na jezdni jednokierunkowej do jej lewej krawędzi i odpowiednio wczesna sygnalizacja wyraźnego zamiaru skrętu w lewo. Następnie wykonanie skrętu w lewo, trzymając się cały czas lewej krawędzi jezdni. Manewr zawracania wykonujemy tak samo na przełączce jedno- jak i dwukierunkowej.
Należy pamiętać, że na przełączkach zawsze zawracamy „małym łukiem”.
Rodzaje zawrotek
Zawrotka jednokierunkowa to miejsce, które jest przeznaczone tylko do wykonania manewru zawracania. Zawracanie w tej sytuacji odbywa się tylko z jednej strony, czyli możemy zająć prawy lub lewy pas ruchu. Najważniejsze, o czym należy pamiętać — jeśli decydujemy się na zajęcie lewego pasu ruchu, to na przełączce manewr zawracania musimy skończyć na lewym pasie ruchu, natomiast gdy zajmujemy pas prawy manewr zawracania, kończymy zgodnie z zasadą na prawym pasie ruchu. Jak rozpoznać tego typu przełączkę? Znaki zakazu wjazdu ustawione są po tej samej stronie jezdni. Dodatkowo wskazują to również znaki poziome, kiedy jedna linia z jednej strony jest przekraczalna, a z drugiej zabrania wjazdu od strony linii ciągłej.
Przełączka dwukierunkowa to również jak przełączka jednokierunkowa, miejsce do wykonania tylko manewru zawracania. Ruch w tym przypadku odbywa się przy lewej krawędzi. Możemy ją rozpoznać poprzez ustawienie zakazu wjazdu po przeciwnych stronach. Dodatkowo znaki poziome uniemożliwiają wjazd z dwóch kierunków ze względu na to, iż obie krawędzie są przerywane.
Na co zwrócić uwagę?
- Jeśli przełączka służy jedynie do zawracania, należy ustawić się ZAWSZE do lewej strony na przełączce i zjechać z przełączki zawsze na pas lewy.
- Jeśli na przełączce można skręcić w lewo lub zawrócić, to należy ustawić się zawsze do prawej strony i zjechać na pas prawy lub na pas lewy.