Motocyklowe prawo jazdy wielu określa jako pierwszy poważny krok w dorosłość. Z jednej strony, zdanie egzaminu wymaga dużego zaangażowania, z drugiej, już po uzyskaniu prawa jazdy, czeka trudna przeprawa z realiami polskich dróg. A dodatkowo, jeszcze nie raz przyjdzie samemu zarobić na brakujące paliwo. Nie mamy jednak wątpliwości, że umiejętność prowadzenia pomoże spełnić niejedno marzenie, a zdobyte doświadczenie z nawiązką zaowocuje w wielu dziedzinach życia.
Egzamin – jak wygląda?
Składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Obie przeprowadzane są wyłącznie w WORD-ach, które znajdują się w miastach wojewódzkich i tych, które do roku 1999 były miastami wojewódzkimi. Co istotne, nie jesteś z góry przypisany do konkretnego WORD-u – test możesz zdawać w dowolnie wybranym ośrodku na terenie Polski.
Egzamin teoretyczny
Ta część ma formę sprawdzianu składającego się z 32 pytań, podzielonych na dwa segmenty: etap podstawowy i specjalistyczny. W pierwszej z nich znajduje się 20 losowo dobranych pytań z wiedzy ogólnej na temat przepisów ruchu drogowego i znaków. Część specjalistyczna to 12 pytań dotyczących parametrów pojazdu, zasad bezpieczeństwa na drodze i szczegółów udzielania pierwszej pomocy. Pytaniom w zależności od ich tematyki przydzielono różną punktację. Łącznie możesz zdobyć 74 punkty, a minimum niezbędne do zdania to 68 punktów. Jest więc nad czym pracować!
Egzamin praktyczny
Gdy już zdasz teorię, czas zapisać się na właściwą jazdę. Test rozpoczyna się jeszcze przed oficjalnym startem. Musisz posiadać odpowiednie wyposażenie, które obejmuje: rękawice, zapinaną kurtkę z długim rękawem, spodnie z długą nogawką i odpowiednie buty. Kask dokłada WORD. Dopiero tak ubrany, możesz przystąpić do dwóch etapów egzaminu.
Plac manewrowy
W tej części będziesz musiał wykonać 7 zadań:
- Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu i przygotowanie do jazdy
- Jazda po ósemkach
- Wolne slalomy
- Szybkie slalomy
- Ominięcie przeszkody
- Ruszanie pod górkę
- Hamowanie awaryjne
Jazda w ruchu drogowym
Gdy już najbardziej stresujący moment będzie za Tobą, przyjdzie czas na około 25 minutową jazdę. Forma zdawania jest następująca – Ty jedziesz pierwszy, a za Tobą porusza się egzaminator, który przez interkom wydaje polecenia. Zastanawiasz się, jakie zadania Cię tam czekają? Bardzo różnorodne. Będziesz musiał między innymi jechać drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi, przejeżdżać przez różne skrzyżowania, włączać się do ruchu z obiektu przydrożnego. Nie zabraknie też podstawowych manewrów: wymijania, omijania, wyprzedzania, zmiany pasa ruchu czy hamowania awaryjnego.
Brzmi strasznie? Uwierz nam, wcale tak nie jest. Wiemy, jak przygotować do egzaminu naszych kursantów. Jeśli nam zaufasz na pewno i Tobie się uda!