Sezon jesienno-zimowy jest trudnym okresem do jazdy, w którym mogą na kierowcę czekać liczne niespodzianki. Zalegające liście, nadmiar wody oraz lód i błoto pośniegowe mogą utrudniać jazdę, a nawet wywołać poślizgi. Przez niewiedzę kierowców, sytuacje te mogą skończyć się wypadkiem. Przy odpowiednich umiejętnościach da się jednak zapanować nad pojazdem, mimo że chwilowo odczuwamy brak kontroli. Jak to zrobić?
Podsterowność – co to takiego?
W zależności od tego, która oś w danym momencie zmniejszy swoją przyczepność do podłoża, mamy do czynienia z jednym z tych dwóch typów poślizgu. Jeśli w trakcie pokonywania zakrętu odczujemy tendencję przednich kół do samoczynnego powiększania promienia skrętu, mamy do czynienia z podsterownością.
To niebezpieczna sytuacja, bowiem znacznie utrudnia pokonywanie łuków i może doprowadzić do zderzenia z elementami jezdni lub innym samochodem. Wówczas przede wszystkim należy zachować opanowanie. Z chaotycznych skrętów kierownicą i gwałtownego hamowania trzeba tutaj zrezygnować.
Przy takim poślizgu dobrze jest wykonywać delikatne ruchy kierownicy połączone z awaryjnym hamowaniem. Najlepiej też zdjąć nogę z gazu i zminimalizować prędkość. Ułatwi to pracę systemu ABS, który pomoże wyjść z poślizgu.
Gdy tylne koła odmówią posłuszeństwa
Jeśli kierowca odczuwa tzw. „ucieczkę tyłu pojazdu” w przeciwną stronę do wykonywanego skrętu, oznacza to wystąpienie poślizgu nadsterownego. Znacznie częściej zdarza się ona w pojazdach z napędem na tylną oś i wywołany jest przesunięciem środka ciężkości w przednią część pojazdu.
Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Najlepiej zastosować tzw. kontrę, czyli skręcić kierownicę w tym samym kierunku, w którym odczuwamy zarzucanie tylnej osi. Działanie wymaga jednak dużego refleksu i wyczucia. Zbyt późna reakcja może uniemożliwić opanowanie sytuacji, z kolei gwałtowny skręt wywoła kolejny, głębszy poślizg. Mniej zaawansowani kierowcy mogą mieć z taką operacją problemy, dlatego warto poćwiczyć umiejętności na kursie w ośrodku szkoleniowym.
Lepiej zapobiegać niż później panikować
Sytuacja, w której tracimy przyczepność podczas jazdy zawsze będzie niebezpieczna. Dlatego mimo opanowania za kierownicą i nabytych umiejętności, warto zrobić wszystko, aby takich sytuacji uniknąć…
Wystarczy zastosować się do kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa:
- dostosuj prędkość do warunków jazdy – przy niepewnej, zanieczyszczonej nawierzchni lepiej zdjąć nogę z gazu,
- stosuj ogumienie dopasowane do sezonu,
- nie wchodź zbyt ostro w zakręty, a sam manewr rozpocznij z odpowiednim wyprzedzeniem,
- przed sezonem zimowym skontroluj luzy w układzie kierowniczym oraz hamulce,
- bądź czujny podczas jazdy po trudnym terenie!