Jak wszyscy doskonale wiemy, 21 marca rozpoczyna się kalendarzowa wiosna. Czy to właśnie wtedy należy zdecydować się na zmianę opon zimowych na wersję letnią? Taką wiedzę powinniśmy pozyskać na kursie na prawo jazdy, jednak nie każda szkoła jest wystarczająco odpowiedzialna oraz profesjonalna, aby nauczyć tego swoich podopiecznych. Wymiana powinna nastąpić, kiedy średnia dobowa temperatura będzie stała na odpowiednim poziomie. Jakim? Fachowcy mówią o niezmiennych 7°C w ciągu około tygodnia. W większości przypadków z taką sytuacją mamy do czynienia w kwietniu, gdyż, tak jak mówi nasze przysłowie, w marcu pogoda jest bardzo trudna do przewidzenia.
Jak to wygląda?
Początek kalendarzowej wiosny to także początek nadziei kierowców na poprawę warunków, jakie panują na drogach. Jednak czy pierwsze wiosenne słoneczne dni to idealny moment na zmianę opon? Niestety nie wiadomo. Eksperci zajmujący się branżą oponiarską twierdzą, że konkretnego terminu, w którym powinno dojść do zmiany, nie ma. Orientacyjną oraz ruchomą granicą, jaka rozdziela sezon letni od zimowego, jest okres, w którym temperatura przez kilka dni jest większa niż 7 stopni Celsjusza, a w czasie nocy jest wyższa niż zero.
Czym różnią się opony zimowe od letnich?
Oba zestawy mają inną mieszankę gumy – jest ona zupełnie inna. Każda z nich jest przystosowana do danych temperatur oraz warunków. W związku z tym wykorzystywanie twardszego, letniego bieżnika określa się na okresy, kiedy kreska w termometrze przekracza 7 stopni Celsjusza. Korzystanie z opon zimowych, gdy mamy do czynienia z większymi temperaturami zbytnio ich nie zniszczy, a ochrona przed niespodziewanymi opadami śniegu czy groźną gołoledzią jest na wagę złota.
Na co zwrócić uwagę?
Przed założeniem letniego obuwia należy sprawdzić, czy w ogóle może być użyte. Opony to element eksploatacyjny, dlatego z czasem się niszczą. Jazda na starych oraz startych jest bardzo złym posunięciem. Znacznie dłuższa droga hamowania oraz gorsze prowadzenie zwiększa ryzyko wypadku. Według kodeksu drogowego na terenie Unii Europejskiej minimalna głębokość opony jest ustalona na 1,6 mm. Czekanie na aż tak mocne zużycie jest jednak błędem, gdyż nawet poniżej 3 mm możemy odczuć problemy z prowadzeniem.
Nasz klimat sprawia, że wybranie odpowiedniej chwili na zmianę kompletu jest dość trudne. Kiedy nadchodzi wiosna, coraz więcej osób udaje się do zakładów wulkanizacyjnych. Wymiana jednak na dobre rozpoczyna się przeważnie dopiero w kwietniu, kiedy warunki pogodowe są dość dobre.